Recent Posts

Sunday, October 18, 2015

Sekolah Aneh Berbentuk Kucing

Sekolah Berbentuk Kucing:

Taman Kanak-kanak adalah fasa pendidikan bagi kanak-kanak di mana para guru mengajar pelajaran-pelajaran awal bagi kanak-kanak. Cara pengajaran di tadika umumnya masih bersifat menyenangkan dan banyak terdiri dari permainan untuk mengasah kreativiti anak.


Hal-hal tersebutlah yang menjadi alasan sebuah tadika di Karlsruhe, Jerman, membina bangunan sekolah berbentuk kucing. Seni bina bangunannya sendiri lebih moden dengan motif kotak-kotak dan penggunaan kaca dan dinding berwarna putih dan silver ini dikutip dari vemale.com

Keunikan lain, dari bangunan ini iaitu di bahagian belakang bangunan terdapat perosotan atau meluncur yang menyambung dari bahagian dalam bangunan di mana merupakan pintu keluar para pelajar. Jika dilihat secara keseluruhan, perosotan tersebut merupakan sebahagian daripada seni bina bangunan yang menjadi ekor kucing.



0176.jpg




Sekolah unik ini juga mempunyai pelbagai kemudahan belajar dan bermain yang lengkap. Di tingkat satu terdapat ruang tunggu para orang tua murid. Sedangkan di tingkat dua yang luas merupakan ruang belajar bagi para pelajar dan ruang simpanan beg dengan dinding kacang yang dihiasi gambar-gambar hasil karya murid-murid tadika.





kindergarten-liegende-katze.jpg




kindergarten-runde-fenster.jpg




Tomi-Ungerer-dAyla-Suzan-Yondel-Cat-Shap


No comments:

Post a Comment

Popular Posts